ประโยชน์ธรรมนูญหมู่บ้าน 9 ดี ที่นำมาปรับใช้ในโรงเรียน

106

ในช่วงหลายปีที่ผ่านมา ธรรมนูญหมู่บ้าน 9 ดีได้พิสูจน์ให้เห็นถึงประโยชน์ในการพัฒนาและเสริมสร้างความยั่งยืนในชุมชน ผ่านการเชื่อมโยงการทำงานของหน่วยงานต่างๆ ตั้งแต่หมู่บ้านจนถึงระดับจังหวัด ด้วยการใช้ภาษาเดียวกันในการทำงานเพื่อให้เกิดความร่วมมือและความเข้าใจในทุกระดับ ในขณะเดียวกัน การนำธรรมนูญหมู่บ้าน 9 ดีมาปรับใช้ในโรงเรียนก็ได้แสดงให้เห็นถึงผลสำเร็จที่สำคัญในการพัฒนานักเรียนและชุมชนอย่างมีประสิทธิภาพ

การนำธรรมนูญหมู่บ้าน 9 ดีมาปรับใช้ในโรงเรียนไม่เพียงแต่ช่วยในการพัฒนาการศึกษาภายในโรงเรียนเท่านั้น แต่ยังส่งเสริมให้ครูและนักเรียนมีเป้าหมายที่ชัดเจนและเป็นประโยชน์ร่วมกัน นักเรียนจะได้ประกาศเจตจำนงในการทำงาน ส่วนครูจะมีภาระงานที่ช่วยให้การจัดการศึกษาเป็นไปอย่างมีระเบียบและมีทิศทาง ในขณะเดียวกัน โรงเรียนยังสามารถได้รับรางวัลจากความสำเร็จในการพัฒนานักเรียนและกิจกรรมต่าง ๆ ที่เกี่ยวข้องกับธรรมนูญหมู่บ้าน 9 ดี

หนึ่งในจุดเด่นของการนำธรรมนูญหมู่บ้าน 9 ดีมาปรับใช้ในโรงเรียน คือการขับเคลื่อนร่วมกับชุมชน ผ่านการทำงานของสภานักเรียนที่ทำหน้าที่เป็นตัวเชื่อมโยงระหว่างโรงเรียนและชุมชน สภานักเรียนในแต่ละหมู่บ้านจะมีบทบาทสำคัญในการดูแลน้อง ๆ และช่วยแก้ไขปัญหาที่เกิดขึ้นในชุมชน เช่น การไม่มาโรงเรียนจากปัญหาภายในครอบครัว โดยคณะกรรมการหมู่บ้านสามารถร่วมมือกับโรงเรียนในการหาทางออกและช่วยเหลือนักเรียนที่ประสบปัญหาดังกล่าว

การสนับสนุนครูและการแก้ปัญหานักเรียน โดยครูในโรงเรียนจะได้รับการฝึกฝนและเรียนรู้วิธีการแก้ไขปัญหาที่เกิดขึ้นในหมู่บ้านและโรงเรียน การเรียนรู้และประสบการณ์ที่ได้จากการทำงานร่วมกับชุมชนจะช่วยให้ครูสามารถรับมือกับปัญหานักเรียนได้อย่างมีประสิทธิภาพ และหากปัญหาดังกล่าวเกินความสามารถในการแก้ไขของครู ก็จะสามารถขอรับการสนับสนุนจากหน่วยงานรัฐ ซึ่งการสนับสนุนเหล่านี้จะช่วยให้ครูสามารถจัดการปัญหานักเรียนได้ดียิ่งขึ้น

สำหรับการพัฒนาทักษะการเป็นผู้นำ นักเรียนจะได้รับการเรียนรู้การแบ่งเขตและภาระงานของคณะกรรมการหมู่บ้าน การแก้ไขปัญหาในชุมชน และการทำงานร่วมกันเป็นทีม ซึ่งจะช่วยให้นักเรียนพัฒนาเป็นผู้นำในอนาคต การเรียนรู้จากการทำงานในชุมชนยังช่วยเสริมสร้างจิตอาสาและทักษะในการพัฒนาและแก้ไขปัญหาของชุมชนในระยะยาว

ด้านการกระตุ้นการทำงานร่วมกับคณะกรรมการหมู่บ้าน โรงเรียนยังมีบทบาทสำคัญในการกระตุ้นให้คณะกรรมการหมู่บ้านในปัจจุบันร่วมมือในการขับเคลื่อนงานพัฒนาโรงเรียนและชุมชนให้ไปในทิศทางเดียวกัน การทำงานร่วมกันนี้จะทำให้การพัฒนาชุมชนและโรงเรียนเกิดผลลัพธ์ที่มีประสิทธิภาพมากยิ่งขึ้น

ดังนั้น การนำธรรมนูญหมู่บ้าน 9 ดีมาปรับใช้ในโรงเรียนเป็นการสร้างแนวทางใหม่ในการพัฒนาทั้งการศึกษาและชุมชน โดยการส่งเสริมการทำงานร่วมกันระหว่างครู นักเรียน และชุมชน จะช่วยให้เกิดการพัฒนาที่ยั่งยืนในทุก ๆ ด้าน ทั้งด้านการศึกษา การเป็นผู้นำ และการพัฒนาในชุมชนอย่างมีประสิทธิภาพ นอกจากนี้ยังทำให้นักเรียนได้รับการเรียนรู้ทักษะที่สำคัญในการเป็นผู้นำและการแก้ปัญหาของชุมชนในอนาคต

ฮูกุมปากัต ธรรมนูญหมู่บ้าน9ดี
แม่ทัพภาคที่4   แม่ทัพไพศาล
ศูนย์ประชาสัมพันธ์กองอำนวยการรักษาความมั่นคงภายในภาค4ส่วนหน้า

🌍🌍 เนื้อข่าวภาษารูมี 👇👇

⏰🏫 Kebaikan Peraturan Kampung 9D yang Diterapkan di Sekolah 🏫⏰

🌍 Dalam beberapa tahun terakhir, Peraturan Kampung 9D telah terbukti memberikan manfaat dalam pembangunan dan memperkuat keberlanjutan di masyarakat melalui kolaborasi antar lembaga, dari tingkat kampung hingga provinsi. Penggunaan bahasa yang sama dalam bekerja memastikan adanya kerjasama dan pemahaman di semua level. Pada saat yang sama, penerapan Peraturan Kampung 9D di sekolah juga telah menunjukkan hasil yang signifikan dalam perkembangan pelajar dan masyarakat secara efektif.

🌈 Menerapkan Peraturan Kampung 9D di sekolah tidak hanya membantu dalam pengembangan pendidikan di sekolah, tetapi juga mendukung guru dan pelajar untuk memiliki tujuan yang jelas dan saling menguntungkan. Pelajar akan menyampaikan niat mereka untuk bekerja, sementara guru memiliki tugas yang membantu pengelolaan pendidikan dengan lebih teratur dan terarah. Selain itu, sekolah juga dapat menerima penghargaan atas keberhasilan dalam mengembangkan pelajar dan kegiatan terkait dengan Peraturan Kampung 9D.

📘 Salah satu keunggulan dari penerapan Peraturan Kampung 9D di sekolah adalah kolaborasi dengan masyarakat melalui peran Dewan Pelajar yang berfungsi sebagai penghubung antara sekolah dan masyarakat. Dewan Pelajar di setiap kampung memiliki peran penting dalam membimbing adik-adik dan membantu menyelesaikan masalah yang timbul di komunitas, seperti ketidakhadiran pelajar karena masalah dalam keluarga. Komite kampung dapat bekerja sama dengan sekolah untuk mencari solusi dan membantu pelajar yang menghadapi masalah tersebut.

📗 Dukungan kepada guru dan penyelesaian masalah pelajar, guru di sekolah akan dilatih dan belajar cara mengatasi masalah yang terjadi di kampung dan sekolah. Pengalaman dan pembelajaran yang diperoleh dari bekerja dengan masyarakat akan membantu guru mengelola masalah pelajar dengan lebih efektif. Jika masalah tersebut melebihi kemampuan guru untuk menyelesaikannya, mereka dapat meminta dukungan dari lembaga negara, yang akan membantu guru mengatasi masalah pelajar dengan lebih baik.

📕 Dalam hal pengembangan keterampilan kepemimpinan, pelajar akan mempelajari pembagian wilayah dan tugas dari komite kampung, penyelesaian masalah dalam komunitas, dan kerja tim. Hal ini akan membantu pelajar berkembang menjadi pemimpin di masa depan. Pembelajaran dari bekerja dalam komunitas juga akan memperkuat semangat sukarela dan keterampilan dalam mengembangkan dan menyelesaikan masalah komunitas secara berkelanjutan.

📒 Untuk mendorong kolaborasi dengan komite kampung, sekolah juga memiliki peran penting dalam mendorong komite kampung saat ini untuk bekerja sama dalam memajukan sekolah dan masyarakat ke arah yang sama. Kolaborasi ini akan menghasilkan pembangunan yang lebih efektif di kedua pihak, baik sekolah maupun masyarakat.

📙 Oleh karena itu, penerapan Peraturan Kampung 9D di sekolah menciptakan pendekatan baru untuk pembangunan pendidikan dan komunitas, dengan mendorong kerjasama antara guru, pelajar, dan masyarakat. Hal ini akan membantu terciptanya perkembangan yang berkelanjutan di setiap aspek, baik pendidikan, kepemimpinan, dan pembangunan komunitas yang lebih efektif. Selain itu, ini juga memberikan kesempatan bagi pelajar untuk mempelajari keterampilan penting dalam menjadi pemimpin dan mengatasi masalah komunitas di masa depan.

#HukumPakat #PeraturanKampung9D
#KomandoTentaraKe4 #KomandoPhaisarn
#PusatPublikasi
#KomandoKeamananKebangsaanKe4

🌍🌍 เนื้อข่าวภาษาอังกฤษ 👇👇

⏰🏫 The Benefits of the 9D Village Charter Applied in Schools 🏫⏰

🌍 Over the past few years, the 9D Village Charter has proven beneficial in the development and strengthening of sustainability in communities by connecting the work of various organizations, from the village level to the provincial level. The use of a common language for collaboration ensures mutual understanding at all levels. At the same time, applying the 9D Village Charter in schools has shown important successes in the development of students and communities effectively.

🌈 Implementing the 9D Village Charter in schools not only helps in improving education within the school but also encourages both teachers and students to have clear goals and mutual benefits. Students can declare their intention to work, while teachers have responsibilities that help organize education in a more systematic and directed way. At the same time, the school can also receive awards for its achievements in student development and activities related to the 9D Village Charter.

📘 One of the key features of applying the 9D Village Charter in schools is the collaboration with the community through the Student Council, which serves as a link between the school and the community. The Student Council in each village plays a crucial role in looking after younger students and helping solve problems that arise in the community, such as absenteeism caused by family issues. The village committee can collaborate with the school to find solutions and help students facing these problems.

📗 Teacher support and solving student problems: Teachers in schools are trained and learn how to address issues in both the village and the school. The experience gained from working with the community helps teachers effectively handle student issues. If a problem exceeds the teacher’s ability to solve, they can request support from government agencies, which will further assist teachers in managing student problems.

📕 For leadership development, students learn how to divide tasks and responsibilities within the village committee, solve community problems, and work together as a team. This helps students develop leadership skills for the future. Learning from community work also fosters volunteerism and skills for long-term community problem-solving and development.

📒 In terms of motivating collaboration with the village committee, the school also plays a crucial role in encouraging the current village committee to work together in advancing school and community development in the same direction. This collaborative effort leads to more effective outcomes for both community and school development.

📙 Therefore, applying the 9D Village Charter in schools creates a new approach to the development of both education and the community. By promoting cooperation between teachers, students, and the community, it ensures sustainable development across all areas—education, leadership, and community development—more effectively. Additionally, it provides students with important skills for leadership and community problem-solving in the future.

#HukumPakat #9DVillageCharter
#CommanderRegion4 #CommanderPhaisan
#PublicRelationsCenter
#InternalSecurityOperationsCommandRegion4